Rich Graphic Designer

گرافیک یه رشته نیست یه سبک زندگیه (:

Rich Graphic Designer

گرافیک یه رشته نیست یه سبک زندگیه (:

بایگانی

موکاپ چیست و چگونه از آن استفاده کنیم؟

دوشنبه, ۲ دی ۱۳۹۸، ۱۰:۰۱ ب.ظ

موکاپ چیست؟ شما به عنوان یک گرافیست نمونه کارهاتون رو چطوری برای مشتری می فرستید؟ آیا به همون شکلی که از نرم افزار خروجی می گیرید می فرستید؟ 
باید بگم که یکی از نکات اصلی تبدیل شدن به یک گرافیست حرفه ای، اینه که خروجی کارهاتون کاملا حرفه ای باشه. یکی از راز های تبدیل شدن به یک گرافیست ثروتمند که در آمد میلیونی از طراحی کسب می کنه، داشتن نمونه کار قویه. در واقع اینجوری اعتماد مشتریان به شما خیلی بیشتر میشه.
حالا حتما این سوال براتون پیش میاد که چجوری میتونیم نمونه کار حرفه ای داشته باشیم؟ باید بگم که استفاده از موکاپ ها، یکی از راه های داشتن نمونه کار حرفه ایه.

در این آموزش فتوشاپ به طور کامل به این موضوع که موکاپ چیست و چگونه از آن استفاده کنیم میپردازیم.

پکیج موکاپ

موکاپ چیست؟

موکاپ ها در واقع فایل هایی به صورت قالب گرافیکی آماده هستند که معمولا با فرمت PSD یا خود فتوشاپ در دسترس اند و برای پیش نمایش طرح ها در امور طراحی می تونیم به بهترین شکل ممکن از اون ها استفاده کنیم.
همونطور که گفتم، طراحان حرفه ای می تونند برای ارسال حرفه ای نمونه کارهاشون به مشتری یا پیش نمایش طرح های اولیه خودشون، قبل از این که به دست مشتری برسه یا چاپ بشه از موکاپ ها استفاده کنند.
مثلا قراره طراحی کارت ویزیت با فتوشاپ رو برای مشتری انجام بدیم. میتونیم بعداز طراحی، اون رو روی موکاپ یک کارت ویزیت قرار بدهیم تا مشتری کار نهایی رو به صورت واقعی و سه بعدی ببینه تا تمام مشکلات احتمالی بعد از چاپ هم از بین بره.
این مدل برای انواع مختلف محصولات، از جمله کارت ویزیت، بروشور، لوگو، کارت تبریک و کارت هدیه، گوشی، مانیتور و … طراحی شده اند تا ما طراح ها بتونیم در تمام زمینه های طراحی، یک پیش نمایش حرفه ای بسازیم که مشتریمون به راحتی محصول نهاییش رو تجسم کنه و ببینه.

پکیج موکاپ
انواع موکاپ ها

شما میتونید به راحتی به این موکاپ ها دسترسی پیدا کنید. فقط کافیه با استفاده از تکنیک ” ریسرچ ” در گوگل، طرح مورد نظرتون روبه صورت ” موکاپ کارت ویزیت ” یا ” موکاپ مانیتور ” یا … سرچ کنید و دانلود کنید و استفاده کنید.

چطوری از موکاپ ها استفاده کنیم؟

خب حالا میریم سراغ این موضوع که چطوری میتونیم از این فایل های پیش نمایش فتوشاپی استفاده کنیم. در این آموزش، می خواهم طرح یک کتاب رو آماده کنیم که برای این کار، از موکاپ جلد کتاب استفاده کردم.

ساخت طرح کتاب با موکاپ

۱- انتخاب طرح جلد کتاب
۲- بررسی موکاپ دانلود شده
۳- انجام یک مثال
۴- تغییر رنگ کنار کتاب ها
۵- یکی کردن لایه های طرح جلد 
۶- قرار دادن طرح جلد کتاب روی لایه موکاپ
۷- قرار دادن تصویر بک گراند

بریم ببینیم استفاده کردن از موکاپ فتوشاپی طرح کتاب چجوریه و این قسمت هیجان انگیز طراحی رو یاد بگیریم.

۱- انتخاب طرح جلد کتاب

خب حالا می خواهیم طرح جلد یک کتاب، که از قبل آماده کردم رو روی موکاپ کتاب قرار بدهیم. من برای آموزش، از یک فایل موکاپ جلد که از قبل دانلود کردم استفاده می کنم.

طراحی جلد کتاب در فتوشاپ
طرح جلد کتاب

۲- بررسی موکاپ دانلود شده

به پوشه مورد نظر میریم و فایل موکاپ رو باز می کنیم. همونطور که در تصویر پایین هم می بینید، طرح به صورت چند کتاب روی هم هست که تمام قسمت هاش قابل تغییره.

موکاپ کتاب
طرح موکاپ کتاب

اگر به قسمت لایه ها نگاه بندازین، گزینه های برای هر قسمت روی همون لایه ها وجود داره که با دو بار کلیک کردن روی اون ها، کل همون قسمت شکل رنگ و طرح می گیرد.

لایه های موکاپی
لایه های موکاپ

۳- انجام یک مثال

مثلا من روی لایه طرح جلد دوبار کلیک می کنم و صفحه جلد باز میشه. یک مستطیل می کشم که فقط شما منظور رو متوجه بشید که دقیقا این عمل استفاده از موکاپ در فتوشاپ به چه صورت هست.

چطوری روی موکاپ ها طرح بسازیم
طرح مستطیل روی جلد موکاپ

۴- تغییر رنگ کنار کتاب ها

حالا شکل هندسی مستطیل کهبرای مثال رسم کرده بودم رو پاک می کنم و به سراغ کار اصلیمون میریم. در ابتدا روی لایه قسمت کناری کتاب ها کلیک می کنیم تا همون صفحه باز بشه. بعد از این که باز شد، می بینیم که به رنگ آبی هست. 
به راحتی می تونیم رنگ اون رو با ابزار سطل رنگ که در نوار ابزار سمت چپ صفحه قرار داره، تغییر بدهیم. بعد از این که رنگ تغییر کرد، دکمه های Ctrl + S رو بزنید تا تغییر رنگ یا هر تغییری که انجام دادیم ذخیره بشه. بعد از اون می بینیم که تمام قسمت هایی که انتخاب کردیم به رنگ مورد نظر ما تغییر پیدا کرد.

چطوری طرح جلد یک کتاب در موکاپ تبدیل کنیم
تغییر رنگ کنار کتاب

۵- یکی کردن لایه های طرح جلد

حالا می خواهیم طرح روی جلد رو به قسمت جلد موکاپ منتقل کنیم. اگر طرح به صورت تصویر یایک لایه بود که خیلی راحت جا به جاش می کردیم. اما در این جا ما یک طرح لایه باز داریم که منتقل کردن همه این لایه ها کمی مشکل و دردسر سازه. حالا چیکار کنیم؟
خیلی راحت همه لایه ها رو با نگه داشتن دکمه Shift کیبورد، انتخاب و با دکمه های ترکیبی Ctrl + E اون ها رو تبدیل به یک لایه می کنیم. بعد از این، به راحتی جا به جاش می کنیم.

یکی کردن لایه ها در فتوشاپ
یکی کردن لایه های طرح جلد

۶- قرار دادن طرح جلد کتاب روی لایه موکاپ

در قسمت لایه های موکاپ، روی لایه جلد کتاب کلیک می کنیم تا همون صفحه برامون باز شه. بعد از این که باز شد، طرح روی جلد که حالا لایه هاش یکی‌شده رو می گیریم و روی همون صفحه جلد کتاب می بریم و اندازه هاش رو تنظیم می کنیم.
بعد از اون، یک بار دکمه های Ctrl + S رو میزنیم تا طرحمون روی موکاپ بشینه. می بینیم که به راحتی و بااستفاده از این تکنیک، کارمون طراحی و آماده شد.

آموزش موکاپ جلد کتاب
طراحی جلد موکاپ کتاب

۷- قرار دادن تصویر بک گراند

حالا فوتیجی (تصویر خام) که من با تکنیک ” ریسرچ ” پیدا کردم رو به عنوان بک گراند طرح وارد فتوشاپ میکنم. لایه این فوتیج رو به پایین ترین قسمت میبرم تا به زیر کار اضافه بشه و حالت بک گراندی خودش رو حفظ کنه. بعد از اندازه هاش رو تنظیم میکنم که طرح کاملا روی بک گراند بشینه. به همین راحتی طرح آماده میشه.

تصویر زمینه برای موکاپ
فوتیج زمینه

دیدید که کار کردن با موکاپ ها در فتوشاپ، در عین راحتی و سادگی، چقدر میتونه به ظاهر و حرفه ای شدن طراحی شما کمک کنه. امیدوارم از این آموزش لذت برده باشید.

منبع : https://mazhikeabi.com/what-is-mockup-and-how-to-use-it/

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی