Rich Graphic Designer

گرافیک یه رشته نیست یه سبک زندگیه (:

Rich Graphic Designer

گرافیک یه رشته نیست یه سبک زندگیه (:

بایگانی

آموزش ایجاد ۴ مدل سایه در کورل دراو

يكشنبه, ۱۷ آذر ۱۳۹۸، ۰۹:۴۳ ق.ظ

 

برای خیلی از ما ها پیش اومده که وقتی طرحمون رو می زنیم، احساس می کنیم خیلی حرفه ای به نظر نمیاد یا خیلی جذاب نیست. چاره کار چیه؟؟! در این آموزش قصد دارم تا انواع سایه ها در کورل دراو را به شما آموزش بدهم تا به کمک سایه ها، نوشته ها و اشکالمون حرفه ای تر به نظر بیان.

انواع سایه ها در کورل دراو

انواع سایه ها

۴ نوع سایه در کورل دراو داریم :

۱-چرخش پشت
۲-پشت خوابیده
۳-جلو افتاده
۴-سایه کلی

بریم ببینیم این ۴ نوع سایه چی هستن و چجوری میشه اعمالشون کرد.

۱- سایه چرخش پشت

اولین نوع از سایه ها که قراره درموردش صحبت کنیم، سایه چرخش از پشته. یعنی چی؟؟! یعنی اینکه سایه ای که قراره به شکلمون بدهیم رو از پشت، هرجوری که می خواهیم بچرخونیم.

سایه پشت شکل در کورل دراو
سایه پشت

۲- سایه پشت خوابیده

این مدل سایه، در واقع همون سایه ای هست که روی زمین می افته. که این سایه هم می تونه در هر جهتی که می خواهیم به شکلمون اعمال کنیم.

سایه پشت افتاده شکل در کورل دراو
سایه پشت خوابیده

۳- سایه جلو افتاده

سومین مدل سایه مون، سایه از جلو افتاده ست. یعنی سایه جلوی شکلمون بیفته. این سایه هم در هر جهتی که می خواهیم، قابل چرخش هست.

سایه جلو شکل در کورل دراو
سایه از جلو افتاده

۴- سایه کلی

آخرین مدل سایه، سایه کلی ست. که عین خود شکل، پشتش سایه میفته. این سایه خیلی مبتدی ست و همچنین بیشتر طراحان از این مدل سایه استفاده می کنند. ولی توصیه من به شما و دانشجوهای خودم اینه که خیلی از این سایه استفاده نکنید.

سایه کلی اشکال در کورل دراو
سایه کلی

دانلود

دانلود رایگان

آموزش کورل با مثال های ایرانی

قیمت اصلی: ۹۹۰۰۰تومان

به مدت محدود رایگان

کلیک کنید

ابزار ایجاد سایه در کورل دراو

ابزار اعمال سایه در کورل دراو، Drap Shadow ست. در نوار ابزار سمت چپ صفحه، ابزار Drap Shadow قرار دارد که در تصویر زیرهم می بینید. با نگه داشتن کلیک چپ روی این ابزار، می تونیم این ابزار رو ببینیم و انتخاب کنیم.

چگونه در کورل دراو سایه بیندازیم؟
ابزار Drap Shadow

ایجاد سایه در کورل دراو با ابزار Drap Shadow

۱- به روش دستی و با اهرم خود Drap Shadow
2- با ابزار Peresets

می خواهیم ببینیم فرق این دو روش ایجاد سایه در کورل دراو چی هست و چجوری میشه اعمالشون کرد. همچنین قراره بفهمیم کدومشون بهتره و کار کردن باهاش راحتتره. بریم ببینیم.

روش دستی ایجاد سایه

در این روش، بعد از انتخاب ابزار Drap Shadow، می تونیم اهرم ایجاد سایه رو از روی شکلمون، به هر جهتی که می خواهیم بکشیم و سایه مورد نظرمون رو ایجاد کنیم. البته من پیشنهاد می کنم که در اوایل کار طراحی،از این روش برای ایجاد سایه هاتون در کورل دراو استفاده نکنید.

سایه در کورل دراو
ایجاد سایه به روش دستی

ایجاد سایه با Peresets

در این بخش، بعد از انتخاب ابزار Drap Shadow، با کلیک بر روی Peresets، که در بالای صفحه سمت چپ قرار دارد، می تونیم انواع ۴ مدل سایه ای که گفتیم رو رسم کنیم.

ابزار رسم سایه در کورل
ابزار Peresets

چهار تا گزینه ی اول Peresets، برای رسم سایه های پشت شکل هست. از چهارمی به بعد، برای ایجاد سایه های از پشت افتاده و از جلو افتاده قابل استفاده ست. حتی با نگه داشتن نشانگر موس، روی هر گزینه، شکل کلی سایه که قراره چجوری باشه هم نشون داده می شه و می تونیم قبل از رسم سایه یک نمای کلی از اون رو ببینیم.
سه تای آخرهم برای سایه کلی هست که من خیلی پیشنهاد نمی کنم.

رسم انواع سایه اشکال هندسی در کورل
گزینه های Peresets

تنظیمات پیشرفته سایه ها

بعد از این که سایه مورد نظرمون رو از Peresets رسم کردیم، می تونیم بطور پیشرفته تر تنظیمش کنیم. مثلا الان سایه از جلو افتاده سمت چپ رو انتخاب می کنم. می تونیم با تکون دادن دستگیره جلویی سایه، اون رو به هر جهت و در هر اندازه ای می خواهم، تغییر بدهم.

تغییر دادن دادن مدل سایه در کورل دراو
تغییر مدل سایه

با حرکت دادن به سمت جلو یا عقب دستگیره مستطیلی شکل وسط سایه، می تونیم شدت پررنگ یا کمرنگی سایه رو تعیین کنیم. حتی می تونیم رنگ سایه مون رو هم تغییر بدهیم. پس متوجه شدیم که تنظیمات سایه خیلی بیشتر از چیزیه که ما تصور می کنیم. این ابزار حتی در نوار ابزار بالای صفحه هم قرار داره، که دقیقا همین کار رو انجام می دهد.

تغییر رنگ سایه در کورل دراو
تغییر رنگ سایه

ایجاد سایه برای نوشته ها

علاوه بر سایه بر روی اشکال در کورل دراو، سایه بر روی نوشته ها رو هم داریم. نحوه ایجاد سایه روی نوشته ها هم مثل سایه اشکال ست. مثلا من می خواهم به نوشته “ماژیک آبی” سایه بدهم. بعد از تایپ نوشته فارسی در کورل دراو، ابزار Drap Shadow روانتخاب می کنیم و از قسمت Peresets، سایه مورد نظرمون رو اعمال می کنیم. همونجور که تا الان آموزش دادم، می تونیم مدل، جهت، رنگ و … سایه رو تغییر بدهیم.

نکته ساده و مهم: یادتون باشه که برای اعمال سایه، حتما باید شکل یا نوشته مورد نظرمون، در حالت انتخاب قرار داشته باشه.

Feather دادن به سایه در کورل

گاهی اوقات لازمه که سایه مون از حالت لب تیز بودن دربیاد و حالت بوری به خودش بگیره. برای این جور مواقع، از ابزار Shadow Feathering که در بالای صفحه، در نوار ابزار بالا قرار دارد، استفاده می کنیم. با حرکت دادن دستگیره ابزار، شدت بوری سایه رو تعیین می کنیم.

مات کردن سایه درکورل
ابزار feathering سایه
مات کردن سایه ها در کورل دراو
سایه مات شده

امیدوارم از این آموزش لذت برده باشید.

منبع : https://mazhikeabi.com/shadow-in-kurel/

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی